Söker Göteborgare och Stockholmare olika efter badrumsrenovering?

Idag tar jag ett steg från den praktiska renoveringen men fokus ligger fortfarande på renovering. Jobbar en del med att söka efter produkter och tjänster på Google och en trevlig funktion är ”Relaterade sökningar”. De presenteras längst ner på sidan, efter att man har sökt, och är en spegling på sökningar som skulle kunna vara relaterade det man nyss sökt på. Ett sätt att söka vidare kan man säga.

Så jag testade att söka på Badrumsrenovering Göteborg och fick då fram 8 relaterade sökord/sökfraser. Den första innehöll ordet ”rekommendation”. Den andra ”Göteborg Rejta” och den tredje ”Rejta”.

De tre första handlar alltså om att man vill hitta någon slags referens som kan intyga att det bolag man har tänkt anlita är bra. Rejta är nämligen en av Sveriges största recensionssidor.  Däremot är Rejta nu Eniro – något som Google uppenbarligen inte sett.

Nummer 7 på listan var ”bra badrumsrenoverare i Göteborg” vilket även visar på osäkerheten att hitta ett seriöst och bra företag.

Fyra av åtta förslag handlade alltså om att sökaren ville ha recension och säkerhet på att arbetet som utförs skulle vara bra.

Går man sen till Stockholm visade det sig att resultatet blev något helt annat.

Här är det enbart två som har denna inriktning. En relaterad sökning är ”Bra badrumsrenovering Stockholm” och en har ordet ”rekommendationer” i sökfrasen.

Här är det istället mer lokala sökningar som dominerar. Exempel är att Huddinge, Täby och Södertälje finns med i tre av sökningarna.

Slutsats

I Göteborg är man dubbelt så orolig gällande att få en bra firma för badrumsrenoveringen mot i Stockholm.

I Stockholm vill man ha en lokal firma i betydligt större utsträckning än vad vill ha i Göteborg.

En egen analys som visserligen inte har mer källor än så här. Men säg emot mig om jag har fel.